fbpx

Programul Williams

Gratuit

Detalii despre program

Programul Williams a fost timp de foarte mulți ani procedura standard de tratament al afecțiunilor regiunii lombare pe cale non chirurgicală. 

Pe scurt, reprezintă un complex organizat de exerciții ce au drept obiective îmbunătățirea amplitudinii flexiei șoldului și a coloanei vertebrale lombare, concomitent cu evitarea mișcărilor de extensie.

Din punct de vedere al impactului asupra musculaturii regiunii abdominale și lombare, programul Williams va pune accent pe controlul și dezvoltarea musculaturii abdominale și fesiere ca mijloc de gestiune a sindroamelor algice ale coloanei vertebrale lombare prin metode non chirurgicale.

De-a lungul timpului, programul Williams a reprezentat o piatră de temelie în tratamentul durerilor lombare, oarecum independent de diagnosticul exact al pacientului. De principiu, un terapeut va opta pentru implementarea programului Williams în situația în care afecțiunea care declanșează sindromul algic al pacientului nu este pe deplin înțeleasă de către cadrul medical. 

                În funcție de starea în care se regăsește pacientul, programul Williams a fost etapizat în 3 faze, progresive din punct de vedere al dificultății exercițiilor și al obiectivelor urmărite de către terapeut.

Programul de lucru

12 Ședințe

Programul Williams Faza 1

Faza 1. Ziua 100:27:49
Faza 1. Ziua 200:39:32
Faza 1. Ziua 300:31:58
Faza 1. Ziua 400:52:26
Zi de odihnă00:00:00

Programul Williams Faza 2

Programul Williams Faza 3

Ce vei învăța

Faza 1

În prima fază a programului Williams vorbim despre un protocol kinetic ce debutează cu exerciții din decubit dorsal sau întins pe spate. Suprafața de sprijin trebuie să fie dură, fără a deranja însă extremitățile osoase. Te poți întinde pe un covor sau pe o saltea de fitness.

Nu recomand efectuarea exercițiilor pe salteaua patului decât dacă chiar nu există nicio altă alternativă.

Obiectivele primei faze a programului Williams vizează:

·         Reducerea compresiei discale de la nivelul coloanei vertebrale lombare

·         Relaxarea musculaturii paravertebrale contractate

·         Debutul redobândirii amplitudinii de mișcare a centurii pelvine

·         Conștientizarea musculaturii abdominale și fesiere.

În prima fază a programului Williams exercițiile pot părea mult mai simple față de cât poți efectua. Din acest motiv țin să îți precizez că te interesează inducerea stării de relaxare și nu activitatea musculară.

Faza 2

În cel de-al doilea stadiu al programului, exercițiile urmăresc pregătirea coloanei vertebrale pentru a susţine o greutate mai mare în poziţie verticală. Exerciţiile stadiului precedent devin program de încălzire în această etapă și vor fi urmate de abordările specifice celei de a doua faze a programului Williams.

Faza 3

 

În cea de a 3-a fază, „ durerile sunt atenuate şi programul urmăreşte prevenţia şi îmbunătăţirea controlului postural. Terapia fizică continuă pentru tonifierea zonei lombare prin obţinerea unei poziţii neutre a zonei lombare şi prin crearea unei presiuni abdominale care să preia presiunea anterioară din discurile intervertebrale lombare.

Precauții și contraindicații

                Există, din păcate, anumite cazuistici prezente la nivelul coloanei vertebrale lombare în care programul Williams este contraindicat, deoarece poate agrava situația în care te regăsești.

                Vorbim aici în special despre protuzii discale posterioare foarte avansate, în care mișcarea de flexie a bazinului nu va putea induce senzația de relaxare pe care o căutăm. Dacă discul intervertebral lezat pătrunde suficient de mult în spațiul canalului nervos, mișcarea de flexie va tinde să agraveze presiunea exercitată de marginea discului intervertebral asupra canalului nervos.

                De asemenea, modul în care exercițiile sunt implementate joacă un rol absolut crucial în efectele pe care acestea le pot avea asupra coloanei vertebrale lombare. Ideal, ne dorim o execuție lentă și controlată a mișcărilor, deoarece doar în acest mod putem să evităm acele exerciții pe care corpurile noastre, pur și simplu le refuză.

                Este foarte important ca atunci când efectuezi exerciții fizice, indiferent că vorbim de exerciții de kinetoterapie sau fitness, să ai o abordare responsabilă asupra întregului proces. Tu simți ce se întâmplă cu corpul tău și ești cea mai în măsură persoană să conștientizezi ce se întâmplă la nivelul coloanei tale vertebrale. Eu, în calitate de terapeut, pot doar să observ mimica și gesturile unui pacient și apoi să îl îndrum. Nu pot simți ce simte pacientul, motiv pentru care pun foarte mare accent pe responsabilitatea în primul rând a pacientului în procesul de recuperare.

                Un reper după care te poți ghida cu ușurință este durerea. Indiferent de problema cu care te confrunți, apariția durerii în cadrul unei ședințe de kinetoterapie reprezintă un semnal de alarmă uriaș în vederea efectuării oricărui exercițiu.

                Prin urmare, dacă începi să efectuezi programul Williams de unul singur, este extrem de important să ai răbdare și atenție față de corpul tău și să efectuezi progresiv exercițiile, iar dacă întâlnești poziții care te deranjează, este absolut recomandat să le eviți. Obiectivul tău este să reduci durerea din zona lombară, nu să o agravezi.